Inspectoratul Muncii din Alba intensifică controalele împotriva muncii nedeclarate și îmbunătățirea condițiilor de muncă. S-au identificat 37 de deficiențe în relațiile de muncă și 32 în securitatea și sănătatea la locul de muncă. Sancțiuni de 12.500 lei au fost aplicate, iar în 14 unități s-au dispus măsuri corective.
Angajatorii sub lupa autorităților
Prin Programul cadru de acţiuni al I.T.M. Alba pentru anul 2023, aprobat de către conducerea Inspecţiei Muncii, s-a stabilit că unul dintre obiectivele prioritare ale activităţii inspectoratului îl reprezintă combaterea muncii nedeclarate, în vederea descurajării şi a diminuării acestui fenomen care, în fapt, reprezintă tot o formă de evaziune fiscală.
Activitatea zilnică a inspectorilor de muncă a vizat, cu prioritate, sancţionarea muncii nedeclarate, rezultatele controalelor efectuate fiind comunicate săptămânal, către Inspecţia Muncii.
Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 24.07. – 28.07.2023, în activitatea de control, sunt redate mai jos.
În domeniul relaţiilor de muncă:
Total unităţi controlate: 22
Numar de salariați ai angajatorilor controlați: 334
Din care – femei : 98
Număr deficienţe constatate: 37
Nr. sancţiuni aplicate angajatorilor : – 3
-din care: – 3 amenzi in valoare de 8.500 lei;
Principalele deficienţe constatate în controale:
- nu se conduce corect evidența timpului lucrat;
- contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
- neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
- neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
- nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
- dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
Nr. total unităţi controlate: 18
Număr deficienţe constatate: 32
Număr de măsuri dispuse : 32
Angajatori sancționați: 14
Nr. sancţiuni aplicate: – 28
din care: – 27 avertismente;
– 1 amendă in valoare de 4.000 lei;
Nr.evenimente în curs de cercetare: 2
Nr. actiuni de informare/constientizare angajatori: 1
Principalele deficienţe stabilite în controale:
- Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
- Lipsa evaluării riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
- Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
- Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
- Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
- Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
- Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.