Cauza alunecării de teren este acumularea de apă, care a fisurat autostrada A10. Circulația rutieră în zonă este închisă de aproximativ 3 săptămâni.
„O acumulare de apă neașteptată și imprevizibilă” este cauza alunecării de teren înregistrată pe autostrada A10, în zona nodului rutier Alba Iulia Nord.
Circulația rutieră în zonă este oprită de aproape trei săptămâni. Potrivit unei expertize de specialitate realizată la solicitarea antrepreonorului, compania italiană Impresa Pizzarotti, acumularea de apă „a condus la creșterea nivelului hidrostatic și a unei scurgeri transversale a apelor freatice spre exteriorul drumului amenajat, cauzată în principal de evenimente meteorice care au avut loc în lunile premergătoare apariției fisurii”. Consecința imediată a fost fisurarea autostrăzii pe o lungime de câteva zeci de metri.
“S-a redus sensibil rezistența terenului și micșorarea coeziunii, rezultând un coeficient de siguranță subunitar pentru stabilitatea generală. Regimul pluvial intens precum și modificările hidrogeologice au condus la schimbarea importantă a ipotezelor inițiale de calcul, în principal prin creșterea nivelului hidrostatic în acest amplasament”, se precizează în documentul menționat.
În prezent, traficul este închis pe sensul de mers Sebeș-Turda, existând semnalizări rutiere cu mai bine de doi kilometri înainte. Circulația de pe acest sens de mers a fost preluată de bretelele 3 și 4 ale autostrăzii, se coboară pe breteaua 3 în sensul giratoriu, de unde se poate continua pe DN1 sau pe breteaua 4 și mai departe pe autostradă.
Pentru consolidarea zonei afectate s-au prevăzut mai multe lucrări cum ar fi:
– excavarea terenului și realizarea treptelor de înfrățire care să urmărească planul de alunecare;
– realizarea părții inferioare a taluzului din anrocamente care să formeze un element stabilizator fundat pe un masiv de beton (ranfort);
– umpluturi din piatră spartă sort de 0-63 mm, ranforsată cu geogrile, deasupra prismului specificat anterior și pereerea acestora pe zona debusarii drenurilor;
– sistem de drenuri sub-orizontale forate, la două nivele;
– colectarea, dirijarea și evacuarea controlată a debitelor de apă pluvială, în afară lucrării propriu-zis. Lucrările ar trebui finalizate până la începutul lunii martie.
„Pentru remedierea unor deficienţe apărute în ultima perioadă, la cererea constructorului, CNAIR a luat decizia ca, începând de miercuri, 01.02.2023, ora 08:00, timp de 30 de zile, traficul să fie închis pe sensul de deplasare Sebeş – Turda, de pe autostrada A10, pe sectorul cuprins între km 15+760 – 16+800. Pe perioada instituirii restricţiilor traficul va fi deviat astfel: ieşirea de pe autostradă se va realiza prin nodul rutier Alba Iulia Nord, prin breteaua 3, către sensul giratoriu de pe DN 1, km 386+140, din care se va realiza şi revenirea pe autostrada A10, prin utilizarea bretelei de acces 4”, se arată într-un comunicat al CNAIR transmis după închiderea circulației în zona vizată.
Autostrada A10 Sebeș – Alba Iulia – Turda a fost deschisă integral în 30 noiembrie 2021, dar cu alte restricții de circulație la momentul respectiv, în zona alunecării de teren de la Oiejdea (km 20). Circulația a fost reluată în regim normal, în zona respectivă, în noiembrie 2022, potrivit Adevărul.ro.