luni, iulie 8, 2024
Pentru publicitate ne puteți suna la 0770552586 sau scrie la adresa contact@albapress.ro
AcasăActualitateCe documente trebuie depuse ca să te bucuri de moștenire? Lista actualizată...

Ce documente trebuie depuse ca să te bucuri de moștenire? Lista actualizată pe 2024

Date:

Știri relevante

spot_img

Ce documente trebuie depuse ca să te bucuri de moștenire? Lista actualizată pe 2024.

Dosarul uriaș de documente ce trebuie depus ca să te bucuri de moștenire. Lista actelor a fost actualizată pentru anul 2024 și prevede mai multe condiții de îndeplinit.

Ce documente trebuie depuse ca să te bucuri de moștenire? Lista actualizată pe 2024

Succesiunea este reglementată de Codul Civil și reprezintă modalitatea prin care familia poate beneficia în mod legal de bunurile rămase după decesul unui membru al ei.

Moștenitori legali – Legea din Dreptul Civil prevede că moștenitorii legali sunt, în ordine:

Clasa I – soțul supraviețuitor, descendenții (copiii defunctului, copiii copiilor acestora și așa mai departe, fără limitare cu privire la gradul de rudenie)

Clasa a II-a și a III-a – ascendenții (părinții, bunicii și așa mai departe)

Clasa a IV-a – colateralii până la gradul al patrulea inclusiv (unchi, mătuși ai defunctului, veri primari și frații și surorile bunicilor defunctului).

Cât costa o succesiune?

Taxele pentru succesiune sunt compuse din onorariu notarial, taxa pentru cartea funciara și impozitul către stat. Onorariul notarial se achita întotdeauna și se calculează în funcție de valoarea bunurilor pe care le avea defunctul în momentul decesului.

Taxa pentru cartea funciară se achită doar dacă defunctul avea imobile în proprietate și acestea sunt intăbulate în cartea funciară. Impozit se datorează dacă succesorii nu au dezbătut succesiunea în primii doi ani de la deces, perioada în care statul oferă ca beneficiu această scutire de plată.

El este în cuantum de 1% din valoarea imobilelor defunctului, conform notariate.ro.

În cazul în care valoarea bunurilor moștenite este până în suma de 6.000 de lei, taxa de succesiune este de 2,7%, dar nu mai puţin de 150 lei pe certificat de moştenitor.

Dacă valoarea bunurilor moștenite se află între 6.001 și 30.000 de lei, taxa de succesiune este de 162 de lei + 1,35%.

Citește și: Cristian Păun, profesor la ASE: „Recesiunea bate la ușă. Economia românească e dependentă de UE”

De exemplu, dacă bunurile moștenite includ un apartament, o mașină și un cont în banca, taxele sunt în funcție de valoarea apartamentului + valoarea mașinii + valoarea sumei din cont.

Este important de menționat că fiecare birou notarial poate practica tarife variabile.

Tariful pentru certificatul de calitate de moștenitor este 300 lei + TVA, iar pentru succesiune începe de la 500lei + TVA, în funcție de valoarea bunurilor moștenite.

Tarifele pot varia în funcție de notariat și de fiecare succesiune în parte.

Care sunt actele necesare pentru succesiune?

Procedura fiecărei succesiuni diferă în funcție de numărul moștenitorilor, valoarea și tipul bunurilor moștenite, perioada de la deces, starea civilă, ultimul domiciliu etc.

Având în vedere că fiecare succesiune este diferită actele necesare variază de la caz la caz.

Citește și: Magazinele sunt obligate să ieftinească anumite produse de bază. Până când va dura „promoția”

De exemplu, dacă defunctul a avut conturi bancare sunt necesare extrase de cont. Dacă nu a avut mașină, nu sunt necesare talonul și cartea auto.

Acte necesare succesiune:

1. Certificat de deces;

2. Acte de stare civilă moștenitori – certificate de naștere, căsătorie, divorț (dacă este cazul);

3. Acte de identitate moștenitori + procură de reprezentare succesiune și act de identitate mandatar (dacă este cazul);

4. Acte de proprietate imobile (dacă este cazul);

5. Extrase de cont bancare (dacă este cazul);

6. Certificate de acționar (dacă este cazul);

7. Talon și carte auto (dacă este cazul);

8. Act de concesiune loc de veci (dacă este cazul);

9. Certificat de atestare fiscală ANAF de la localitatea/sectorul unde a avut domiciliul;

10. Certificat de atestare fiscală DITL (pentru imobilele care sunt incluse în masa succesorală);

11. 2 martori care să-l fi cunoscut pe defunct.

spot_img

Ultimele știri

spot_img
spot_imgspot_img
spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Sari la conținut