Prin Programul cadru de acţiuni al I.T.M. Alba pentru anul 2023, aprobat de către conducerea Inspecţiei Muncii, s-a stabilit că unul dintre obiectivele prioritare ale activităţii inspectoratului îl reprezintă combaterea muncii nedeclarate și subdeclarate, în vederea descurajării şi a diminuării acestui fenomen care, în fapt, reprezintă tot o formă de evaziune fiscală.
Activitatea zilnică a inspectorilor de muncă a vizat, cu prioritate, sancţionarea muncii nedeclarate și subdeclarate, rezultatele controalelor efectuate fiind comunicate săptămânal, către Inspecţia Muncii.
Controale ITM Alba la firmele din județ
Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 13.11.- 17.11.2023, în activitatea de control, sunt redate mai jos.
În domeniul relaţiilor de muncă:
Total unităţi controlate: 35
Număr de salariați ai angajatorilor controlați: 1049
Din care – femei : 533
Număr deficienţe constatate: 66
Număr sancţiuni aplicate angajatorilor: – 6 din care:
– 1 Amendă – 2.000lei;
– 5 Avertismente.
Principalele deficienţe constatate în controale :
➢ nu se conduce corect evidența timpului lucrat;
➢ contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
➢ neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
➢ neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
➢ nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
➢ dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
➢ nu a fost inițiată la nivelul unității negocierea colectivă;
➢ nu se păstrează la punctele de lucru ale societății, copii ale contractelor individuale de muncă;
Citește și: S-a dat start votului pentru bugetarea participativă 2023 de la Alba Iulia! Ce proiecte poți susține
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
Număr total unităţi controlate: 18
Număr deficienţe constatate: 28
Număr de măsuri dispuse: 28
Angajatori sancționați: 11
Număr sancţiuni aplicate: – 16 din care:
– 14 avertismente;
– 2 amenzi in cuantum de 11.000 lei;
Număr evenimente comunicate: 1
Număr evenimente cercetate: 1
Număr evenimente în curs de cercetare: 3
Număr acțiuni de informare/conștientizare angajatori: 1
Principalele deficienţe stabilite în controale :
➢ Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
➢ Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
➢ Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
➢ Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
➢ Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
➢ Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
➢ Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.