Economia socială are la bază iniţiativa privată, voluntară şi solidară, cu un grad ridicat de autonomie şi responsabilitate, precum şi distribuirea limitată a profitului sau excedentului, după caz, către asociaţi sau membri.
În România, cadrul legal al economiei sociale este reprezentat de Legea nr. 219/2015 privind economia socială ale cărei prevederi se aplică conform Normelor metodologice (Hotărârea nr. 585/2016)
Economia socială reprezintă ansamblul activităţilor organizate independent de sectorul public, de către persoane juridice de drept privat, care desfăşoară activităţi cu caracter social, economic şi respectă în mod cumulativ, conform actelor de înfiinţare şi funcţionare, următoarele principii:
a) prioritate acordată individului şi obiectivelor sociale faţă de creşterea profitului;
b) solidaritate şi responsabilitate colectivă;
c) convergenţa dintre interesele membrilor asociaţi şi interesul general şi/sau interesele unei colectivităţi;
d) control democratic al membrilor, exercitat asupra activităţilor desfăşurate;
e) caracter voluntar şi liber al asocierii în formele de organizare specifice domeniului economiei sociale;
f) personalitate juridică distinctă, autonomie de gestiune şi independenţă faţă de autorităţile publice;
g) alocarea celei mai mari părţi a profitului/excedentului financiar pentru atingerea obiectivelor de interes general, ale unei colectivităţi sau în interesul personal nepatrimonial al membrilor;
h) proces decizional transparent și responsabil în interesul colectivității pe care o deservește.
Obiectivele economiei sociale sunt:
a) consolidarea coeziunii economice şi sociale;
b) ocuparea forţei de muncă;
c) dezvoltarea serviciilor sociale.
Pentru îndeplinirea obiectivelor economiei sociale, entitățile economiei sociale realizează, în principal, următoarele activităţi de interes general:
a) producerea de bunuri, prestarea de servicii şi/sau execuţia de lucrări care contribuie la bunăstarea comunităţii sau a membrilor acesteia;
b) promovarea, cu prioritate, a unor activităţi care pot genera sau asigura locuri de muncă pentru încadrarea persoanelor aparţinând grupului vulnerabil;
c) dezvoltarea unor programe de formare profesională dedicate persoanelor din grupul vulnerabil;
d) dezvoltarea serviciilor sociale pentru creşterea capacităţii de inserţie pe piaţa muncii a persoanelor din grupul vulnerabil.
Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale sprijină activităţile de economie socială prin:
a) recunoaşterea rolului întreprinderilor sociale prin acordarea atestatului de întreprindere socială;
b) recunoaşterea rolului întreprinderilor sociale de inserţie prin acordarea mărcii sociale;
c) dezvoltarea mecanismelor de sprijinire a întreprinderilor sociale și a întreprinderilor sociale de inserție;
d) promovarea şi susţinerea dezvoltării resurselor umane din domeniul economiei sociale;
e)participarea la activităţi de economie socială prin colaborare în diferite forme, potrivit legii;
f) înfiinţarea de centre de informare şi consiliere în domeniul economiei sociale;
g) facilitarea accesului întreprinderilor sociale și întreprinderilor sociale de inserție la târguri de profil sau târguri comerciale organizate de instituțiile publice în țară, prin scutirea de taxe de participare.
Potrivit Legii nr. 219/2015 privind economia socială, entitățile economiei sociale din România sunt reprezentate de:
– întreprinderea socială;
– întreprinderea socială de inserție.
Întreprinderea socială este persoana juridică de drept privat care desfăşoară activităţi în domeniul economiei sociale, care deţine un atestat de întreprindere socială şi respectă principiile economiei sociale.
Atestatul de întreprindere socială se acordă întreprinderilor sociale care prevăd în actele de înfiinţare şi funcţionare, respectarea cumulativă următoarelor criterii:
a) acţionează în scop social şi/sau în interesul general al comunităţii;
b) alocă minimum 90% din profitul/excedentul realizat scopului social şi rezervei statutare;
c) se obligă să transmită bunurile rămase în urma lichidării către una sau mai multe întreprinderi sociale;
d) aplică principiul echităţii sociale faţă de angajaţi și administratori asigurând niveluri de salarizare/remunerare echitabile, între care nu pot exista diferenţe care să depăşească raportul de 1 la 8.
Întreprinderea socială de inserţie este întreprinderea socială care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are, permanent, cel puţin 30% din personalul angajat aparţinând grupului vulnerabil, astfel încât timpul de lucru cumulat al acestor angajaţi să reprezinte cel puţin 30% din totalul timpului de lucru al tuturor angajaţilor;
b) are ca scop lupta împotriva excluziunii, discriminărilor şi şomajului prin inserţia socioprofesională a persoanelor defavorizate.
Antreprenoriatul social este tipul de iniţiativă privată ce duce la apariţia unor activităţi noi, cu amprentă socială. Întreprinderile sociale pot fi considerate rezultatul aplicării în practică al antreprenoriatului social. Dinamica sectorului de economie socială conform Registrului Unic de evidență al întreprinderilor sociale (RUIES) publicat, în formă actualizată, pe pagina de web a ANOFM, conform art.27 din Legea nr. 219/2015 și prevederilor Ordinului nr.2034/2016 al ministrului muncii și justiției sociale este evidențiată prin acordarea a 359 atestate de întreprindere socială (ÎS) și 14 certificate de întreprindere socială de inserție (ÎSI) de către Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Alba. RUIES este publicat lunar, în formă actualizată, pe pagina de internet a ANOFM și poate fi consultat de orice persoană interesată accesând link-ul: https://www.anofm.ro/registrul-unic-de-evidenta-a-intreprinderilor-sociale/
Identificarea nevoilor specifice grupurilor vulnerabile este un element cheie în implementarea politicilor de economie socială. Activitățile desfășurate sunt variate și cu un nivel de dificultate adaptat categoriilor de persoane cărora se adresează, având ca și grupuri țintă persoane cu handicap, femei cu risc de vulnerabilitate, bătrâni, persoane fără adăpost, persoane ce provin din centre de plasament, persoane cu risc de excluziune.
Întreprindere socială și întreprindere socială de inserție desfășoară activități particularizate pentru a intensifica participarea socială şi economică a acestor persoane, precum: servicii sociale; bunăstare socială sau personală; colectarea de deșeuri nepericuloase; asistență medicală generală; activități de studiere a pieței și de sondare a opiniei publice; fabricarea jocurilor și jucăriilor; produse panificație, prăjituri și produse proaspete de patiserie; cosmetică și coafor; activități de protecție a mediului; activități specifice tradiționale și de artizanat; comerț cu amănuntul în magazine nespecializate, cu vânzare predominantă de produse nealimentare; activități de turism; activități recreative, distractive și sport; activități de consultanță pentru afaceri și management.
Luna mai a fiecărui an este denumită luna promovării economiei sociale şi este dedicată organizării diferitelor evenimente sau acţiuni de mediatizare a domeniului de către Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Alba, în vederea promovării importanței domeniului economiei sociale și creșterea gradului de implicare a autorităților locale în susținerea acestuia, a modificărilor aduse cadrului legal în ultimul an.
În cadrul Bursei generale a locurilor de muncă din 23 mai 2025, va fi organizat un stand cu scopul promovării conceptului de economie socială, cât și a identificării de soluții pentru problemele cu care se confruntă comunitățile locale în demersul acestora de oferire de servicii sociale și de ocupare care să răspundă nevoilor membrilor comunității.