În cadrul acțiunilor desfășurate de ITM Alba, au fost controlate 37 de unități. În urma acestor verificări, au fost acordate 20 de avertismente, iar 14 angajatori au fost sancționați.
Activitatea zilnică a inspectorilor de muncă a vizat, cu prioritate, sancţionarea muncii nedeclarate și subdeclarate, rezultatele controalelor efectuate fiind comunicate săptămânal, către Inspecţia Muncii.
Rezultatele obţinute la nivelul judeţului Alba, în perioada 18.12.- 22.12.2023, în activitatea de control, sunt redate mai jos.
În domeniul relaţiilor de muncă
Total unităţi controlate: 15
Număr de salariați ai angajatorilor controlați: 123
Din care – femei : 19
Număr deficienţe constatate: 35
Nr. sancţiuni aplicate angajatorilor : – 1 din care :
– 1 Avertisment.
Principalele deficienţe constatate în controale :
➢ nu se conduce corect evidența timpului lucrat;
➢ contractele individuale de muncă cu timp parțial nu conțin clauze referitoare la repartizarea programului de lucru;
➢ neplata orelor suplimentare și neacordarea concediilor legale de odihnă anuale;
➢ neacordarea repausului săptămânal și a sporului aferent;
➢ nu se face dovada înmânării unui exemplar din contractul individual de muncă salariatului;
➢ dosarele personale nu conțin actele necesare angajării;
➢ nu a fost inițiată la nivelul unității negocierea colectivă;
➢ nu se păstrează la punctele de lucru ale societății, copii ale contractelor individuale de muncă;
În domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:
Citește și: Aurora polară, pe cerul din Alba Iulia! Care este explicația luminilor roșii de la asfințit
Nr. total unităţi controlate: 22
Număr deficienţe constatate: 35
Număr de măsuri dispuse: 35
Angajatori sancționați: 14
Nr. sancţiuni aplicate: – 19 din care:
– 19 avertismente;
Nr. evenimente în curs de cercetare: 1
Nr. acțiuni de informare/conștientizare angajatori: 1
Principalele deficienţe stabilite în controale :
➢ Lipsa fișelor de aptitudini eliberate în urma examinării medicale la angajare și/sau periodică a lucrătorilor.
➢ Lipsa evaluarii riscurilor de accidentare și îmbolnăvire profesională pentru activitățile desfășurate.
➢ Lipsa autorizării inițiale și a verificărilor periodice a echipamentelor tehnice supuse reglementărilor ISCIR.
➢ Lipsa instruirii periodice a lucrătorilor.
Citește și: FOTO A fost inaugurată noua creșă din cartierul Partoș. Cum arată și de ce facilități vor dispune cei mici
➢ Organizarea necorespunzătoare a activității la nivelul unităților, conform noilor reglementari din H.G. nr. 955/2010 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securității și sănătății în muncă nr. 319/2006.
➢ Lipsa instrucțiunilor proprii de securitate a muncii pentru activitățile desfășurate.
➢ Desfășurarea activității fără efectuarea examenului medical la angajare și/sau periodic a lucrătorilor.