luni, iulie 22, 2024
Pentru publicitate ne puteți suna la 0770552586 sau scrie la adresa contact@albapress.ro
AcasăActualitateRomânii vor avea, din 2024, buletine cu CIP. Ce beneficii au cei...

Românii vor avea, din 2024, buletine cu CIP. Ce beneficii au cei care își fac o carte de identitate electronică

Date:

Știri relevante

spot_img

Românii vor avea, din 2024, buletine cu CIP. Cărțile electronice de identitate vor dobândi o utilitate extinsă, putând fi utilizate nu doar pentru legitimare, ci și ca document de călătorie în țările care le recunosc în acest sens, alături de pașaport.

În schimb, cărțile de identitate simple, fără cip, vor putea fi utilizate doar la nivel național, fiind excluse pentru călătoriile internaționale.

Românii vor avea, din 2024, buletine cu CIP. Ce beneficii au cei care își fac o carte de identitate electronică

La emiterea primei cărți electronice de identitate, solicitanții vor fi scutiți de plata taxei, costurile cu emiterea acesteia urmând să fie acoperite cu bani din bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile, potrivit precizărilor Ministerului Afacerilor Interne.

Clujul este primul județ din România în care s-a implementat proiectul pilot cu zeci de mii de cărți electronice de identitate.

Citește și: FOTO Sociologul albaiulian Alin Tomuș a primit distincția de excelență din partea Primăriei Sebeș: „Împart cu toți cei care au crezut în viziunea noastră”

Există anumite probleme legate de partea de emitere a lor însă autoritățile anunță că noile buletine vor fi introduse chiar de anul acesta.

„A fost un proiect, există un proiect-pilot în derulare în județul Cluj, inițial în municipiu, apoi în județ. Au fost emise acolo în jur de 17.000 de cărți electronice de identitate. 

Acest proiect trebuia extins la nivel național în anul 2023, un proiect pe care l-am găsit întârziat, dar aș vrea să subliniez, nu este întârziat din culpa vreunei structuri a Ministerul Afacerilor Interne sau din culpa unui ministru anterior.

A fost întârziat pentru că există aici un triunghi contractual. Nu este implicat doar Ministerul aici.

Aici este implicată și Compania Națională Imprimeria Națională pentru finanțarea întregului proiect și pentru eliberarea blanchetelor, iar Imprimeria Națională a avut un contract extern cu un furnizor al unui hard, parte din acest ansamblu tehnologic, dacă vreți, pentru emiterea cărții electronice de identitate, care a avut dificultăți câteva luni de zile, anul trecut, pentru a livra produsul”, a declarat Cătălin Predoiu, ministrul Justiției.

Astfel, până la sfârșitul anului 2024 sistemul va fi implementat în toată țara.

Potrivit legii, cartea electronică de identitate permite titularului utilizarea semnăturii electronice, precum şi autentificarea în sistemele informatice ale instituţiilor publice sau ale persoanelor juridice de drept privat.

La emiterea primei cărți electronice de identitate, solicitanții vor fi scutiți de plata taxei, costurile cu emiterea acesteia urmând să fie acoperite cu bani din bugetul de stat sau din fonduri externe nerambursabile, potrivit precizărilor Ministerului Afacerilor Interne.

Citește și: FOTO Caravana cu păpuși a pornit, din nou, la drum! Copiii din Țelna s-au bucurat de spectacolul „Farmecul iernii”

„S-a ajuns la o soluție, furnizorul francez s-a reangajat să livreze la timp aceste produse între noile scheme și sper ca, în cursul anului 2024, Imprimeria Națională să fie în măsură ca, la rândul ei, să livreze față de noi anumite componente.

Mai are și o licitație de făcut, e un sistem de chei publice care să intre în componența tehnologică a produsului.

A fost și acolo o licitație care înțeleg că a fost contestată de către patru părți, în sfârșit s-a pronunțat soluția, se reia dialogul competitiv undeva în jur de 17 ianuarie, când trebuie depusă oferta, Compania Națională Imprimeria Națională SA trebuie să evalueze în 20 ianuarie.

Sunt lucruri de făcut, erau blocate, am reușit să le deblocăm”, a declarat ministrul.

Valabilitatea cărților electronice de identitate este diferită, în funcție de vârsta persoanei care o solicită:

  • cu valabilitate de 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani;
  • cu valabilitate de 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 şi 14 ani;
  • cu valabilitate de 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • cu valabilitate de 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
  • cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.

Legea mai stipulează că certificatele pentru autentificare sau semnătură electronică şi, după caz, certificatele pentru semnătură electronică calificată se utilizează pentru autentificare şi, după caz, semnare, în raport cu sistemele informatice ale Ministerului Afacerilor Interne şi cu sistemele informatice ale altor instituţii publice sau aparţinând persoanelor juridice de drept privat.

author avatar
Redacția AlbaPress
spot_img

Ultimele știri

spot_img
spot_imgspot_img
spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Sari la conținut