joi, februarie 22, 2024
Pentru publicitate ne puteți suna la 0770552586 sau scrie la adresa contact@albapress.ro
AcasăActualitateRomânii stabiliți în străinătate trebuie să dovedească că sunt vii pentru a...

Românii stabiliți în străinătate trebuie să dovedească că sunt vii pentru a primi pensia din România. Actele necesare

Date:

Știri relevante

spot_img

Se schimbă sistemul prin care românii stabiliți în străinătate își vor încasa pensiile din România. Iată ce documente trebuie să trimită în țară.

Certificatul de viață, document care atestă că beneficiarul unei pensii stabilit în străinătate este în viață, va trebui trimis de două ori pe an, și anume semestrial, în martie și septembrie, către casele teritoriale de pensii, potrivit noii legi a pensiilor, ce se aplică din toamnă.

Românii stabiliți în străinătate trebuie să dovedească că sunt vii pentru a primi pensia din România. Actele necesare

Potrivit Casei Naționale de Pensii Publice (CNPP), în prezent, certificatul de viață trebuie transmis autorităților doar o dată pe an.

O nouă lege, respectiv Legea 360/2023, reglementează, din acest an, pensiile publice din țara noastră. O parte dintre prevederile noii legi se aplică de la începutul anului, dar cele mai multe se aplică de la 1 septembrie 2024.

Printre altele, noua lege stabilește și regulile ce se aplică în cazul transferului în străinătate a pensiilor obținute în România, când pensionarul locuiește într-o altă țară.

Citește și: FOTO Cum verificați dacă ați luat pensia mărită? Cele două detalii importante din talonul de pensie

Astfel, potrivit Legii 360/2023, “pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor bănești acordate de casele teritoriale de pensii stabiliți pe teritoriul altor state, denumiți în continuare beneficiari nerezidenți, au obligația de a transmite semestrial (…) un certificat de viață”.

După cum și numele o indică, certificatul de viață este documentul care confirmă faptul că beneficiarul de pensie este în viață și va trebui transmis autorităților române până cel târziu în data de 31 martie, respectiv până data de 30 septembrie a fiecărui an.

Documentul trebuie semnat de pensionar în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de ședere permanentă, după caz, respectiva autoritate certificând acest fapt.

Aceste autorități pot fi instituţii de asigurări sociale/ pensii, autorităţi administrative locale, notari publici de pe teritoriul statului de domiciliu sau de reşedinţă. Conform legii, certificatul de viață trebuie transmis de pensionarul nerezident din proprie inițiativă.

În cazul în care pensionarii din străinătate nu vor respecta cele două termene pentru transmiterea certificatului de viață (31 martie/ 30 septembrie), plata pensiei se suspendă începând cu luna următoare.

Pe de altă parte, reluarea plății pensiei se va face de la data suspendării, dacă beneficiarul nerezident prezintă/ comunică certificatul de viață după expirarea termenelor amintite.

Citește și: Un avocat explică de ce Cristi Danileț a cerut pensionarea: „Era vânat și dacă reușea CSM să-l dea afară, pierdea dreptul la pensie de serviciu pe vecie”

Conform CNPP, acum, “dacă se solicită transferul drepturilor de pensie în străinătate, persoana în cauză este obligată să transmită anual formularul «Certificat de viață»”. Mai exact, acest document trebuie trimis până în ultima zi a fiecărui an, potrivit avocatnet.ro.

spot_img

Ultimele știri

spot_img
spot_imgspot_img
spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Sari la conținut